ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ
ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
ІНСТИТУТ
ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
РОЗГЛЯНУТО СХВАЛЕНО
Радою районного методичного Вченою радою
кабінету управління освіти, Інституту післядипломної
молоді та спорту педагогічної освіти Чернівецької
Сокирянської районної
державної області
адміністрації
Протокол №4 від 31.10.2013р. Протокол № 5/165 від 17.12
2013р.
____________ Танас М.Ф. _____________ Білянін
Г.І.
Навчальна програма
з позашкільної освіти
декоративно – прикладного спрямування
«Художня обробка соломки»
Упорядник: Кропельницька Олена Анатоліївна,
керівник гуртків художньої
обробки
соломки Сокирянського районного
центру творчості дітей та юнацтва;
Рецензенти: Кройтор Тетяна Костянтинівна,
завідувач відділу образотворчого
мистецтва та
креслення Вижницького
коледжу прикладного мистецтва
ім. В.Ю.Шкрібляка;
Мицкан Ольга Михайлівна,
завідувач відділу художньої вишивки.
Конструювання та моделювання одягу
Вижницького коледжу прикладного
мистецтва
ім. В.Ю. Шкрібляка.
5 років
навчання
м.
Сокиряни
2013 р.
Автор:
Кропельницька Олена Анатоліївна – керівник гуртків художньої обробки соломки Сокирянського
районного центру творчості дітей та юнацтва.
Рецензенти:
Кройтор Тетяна Костянтинівна–
завідувач відділу образотворчого мистецтва та креслення
Вижницького коледжу прикладного мистецтва ім. В.Ю.Шкрібляка.
Мицкан Ольга Михайлівна – завідувач
відділу художньої вишивки, конструювання та моделювання одягу Вижницького
коледжу прикладного мистецтва ім. В.Ю.Шкрібляка.
Пояснювальна записка
Світ дитячих захоплень надзвичайно
глибокий, різноманітний та неповторний. На кінчиках тендітних пальчиків
знаходиться величезна творча енергія, про яку подекуди не здогадуються не
тільки батьки, але і самі діти. Допомогти розкрити їхній творчий потенціал,
познайомити з таким чудовим видом народного промислу як художня обробка соломки
(протягом 4 років основного та вищого рівня навчання поєднуючи її з писанкарством),
уміти поєднати практичну діяльність з красою зображення, відчути гармонію
прекрасного, корисного і надзвичайного – завдання, яке ставить перед собою
гурток художньої обробки соломки.
Заняття у гуртку відкриває широкий простір
для естетичного розвитку, навчання та виховання дітей на матеріалах як народних традицій, так і
сучасних тенденцій у розвитку прикладного мистецтва.
Теоретичне навчання тісно поєднується з
практикою, оскільки навчально-виховні завдання
вирішуються головним чином у
процесі практичної роботи, яка ефективно розкриває дитячі фантазії та творчі
здібності. Коли у невмілих, на перший погляд, дитячих руках природній матеріал
чи звичайне яйце перетворюються на картину чи панно – це є могутнім стимулом
повірити у власні сили і прагнути до
вищого творчого самовдосконалення. Виготовлений власними руками сувенір,
подарунок неможливо порівняти із
придбаним у крамниці, як не порівняти ні з чим задоволення від вдало втіленого
творчого задуму.
Виконуючи таку роботу, необхідно зацікавити
дітей процесом творення, вселити впевненість, що вони зможуть
виконати задумане, а вже потім розвивати творчий процес. Під час проведення
занять вирішуються також інші завдання: розширення світогляду дітей, знайомство
з різновидами декоративно-прикладного мистецтва, що є вкрай важливим.
Загальновідомим є той факт, що виявивши бажання займатися у гуртку вузької спеціалізації, досить значна частина
дітей розчаровується, чи не знаходить у собі відповідних здібностей, або ж їй
не вистачає наполегливості у досягненні поставленої мети. Найчастіше певній
частині вихованців просто набридає постійно займатися одним видом творчої
діяльності. Тому запропоноване програмою поєднання художньої обробки соломки та
писанкарства дає широку можливість естетичного розвитку кожної дитини шляхом
індивідуального підходу та винайдення
саме того напрямку, у якому вона зможе найефективніше себе реалізувати.
Отже, основним змістом роботи
гуртка художньої обробки соломки є
формування практичних навичок художньо-творчої діяльності, розуміння зв”язку
художньо-образного вирішення твору з ідеєю та задумом, розвиток естетичного,
емоційного чуття, формування у дітей правильного уявлення про культуру, побут
та традиції, обряди українського народу, виховання шанобливого ставлення до
матеріальних та культурних цінностей українського та інших народів, які живуть
на території нашої держави, розвиток внутрішньої культури дітей.
Навчання має спиратися на такі принципи:
– формування умінь та навиків самостійно зробити закінчену
і художньо оформлену річ;
– використання різноманітних технічних прийомів;
– поєднання у практичній діяльності індивідуальних та
колективних форм роботи.
Протягом кожного навчального року
вихованці гуртка повинні брати участь у різноманітних виставках, конкурсах:
«Космічні фантазії», новорічно-різдвяних композицій, «Наш пошук і творчість
тобі, Україно», до Дня Світлого Христового Воскресіння, «Знай і люби свій
край», «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття» та ін., які спрямовують
творчість дітей у певному напрямку.
Під час
здійснення навчально-виховного процесу керівнику надається широка можливість
виявляти власну ініціативу, творчий підхід, змінювати визначену тематику робіт
на іншу, яку він вважає цікавою, а також (залежно від творчих здібностей та
успіхів гуртківців) змінювати кількість годин для вивчення тієї чи іншої теми.
Програма передбачає 5 років навчання:
Початковий рівень – 1-й рік навчання, 144 години на рік, 4 години на тиждень.
Основний рівень розрахований на три роки навчання:
2-й рік – 216години на рік, 6 годин на тиждень.
3-й рік – 216 годин на рік, 6 годин на тиждень.
4-й рік – 216 годин на рік, 6 годин на тиждень.
Вищий рівень – 5-й рік навчання, 216 годин на рік, 6 годин на
тиждень.
Навчання у гуртку не передбачає
спеціальної підготовки та знань. Навчальний матеріал програми адаптований до
занять з дітьми різного віку та рівня підготовленості.
Слід зазначити, що завдання які стоять
перед вихованцями початкового, основного
та вищого рівня навчання суттєво різняться. На початковому етапі діти
знайомляться з методиками виготовлення робіт, отримують певні мінімальні навики
і роблять перші спроби створення власних творчих робіт. Саме на цьому
рівні визначаються творчі можливості та уподобання дитини, формується напрямок
їх найбільш ефективного розкриття.
Основний рівень навчання – це ті
сходинки (друга,третя і четверта), які піднімають дитину у процесі її
самовдосконалення. З
кожним роком навчання завдання ускладнюються, стають усе більш індивідуальними. Вони дають можливість дитині
найповніше виразити характерні для неї художні уподобання шляхом використання
певних технік декоративно-прикладного мистецтва та їх поєднання у процесі
творчої діяльності.
Вищий рівень навчання передбачає
абсолютну творчу свободу вихованців, яка досягається шляхом відмінного
володіння технікою та методикою виготовлення робіт декоративно-прикладного
мистецтва та певне спрямування у виборі майбутньої професії.
Незалежно від рівня навчання, керівнику
необхідно знайти можливість і час для індивідуальних робіт, відвідування дітьми
музеїв, виставок декоративно-прикладного спрямування, фольклорних свят.
Керівник гуртка повинен працювати у тісній взаємодії з культурно-освітніми
працівниками, місцевими народними майстрами, знавцями народної творчості,
обрядів, талановитими і цікавими людьми
краю.
Початковийрівень.
Перший рік навчання.
Навчально – тематичний план.
№ п/п ТЕМА КІЛЬКІСТЬ ГОДИН
РАЗОМ ТЕОРІЯ ПРАКТИКА
1.Вступ. 2 2
2.Художні промисли в Україні.
Історія виникнення народного
промислу художньої обробки 4 4
соломки.
3.Заготівля рослинного матеріалу
та догляд за ним. Підготовка
соломки до роботи. Необхідні
інструменти.
8 1 7
4. Методика виготовлення панно
та картин шляхом художньої
обробки соломки. 10 2 8
5. Робота над найпростішими елементами. 10 10
6. Наклеювання простих листочків
та найпростіших пелюсток
квітів. 10 10
7. Виготовлення найпростіших
рослинних композицій. 26 26
8. Робота над сувенірними
листівками
та закладками для книг. 22 22
9. Виготовлення подарункових
панно. 26 26
10. Екскурсії та
суспільно-корисна праця 20 20
11. Проведення виставок дитячих
робіт
для батьків. Підведення підсумків
роботи гуртка за рік. 6 6
Всього 144
9 135
Зміст програми.
1.Вступ.
Програма, зміст роботи та завдання гуртка.
Демонстрація виробів, виконаних старшими гуртківцями. Розпорядок роботи.
Загальні правила безпеки праці, виробничої санітарії та особистої гігієни.
Розподіл робочих місць.
Ознайомлення з роботою гуртка та
позашкільної установи.
2.
Художні промисли в Україні. Історія виникнення народного промислу художньої
обробки соломки.
Мистецтво
навколо нас. Народне мистецтво як частка духовного багатства суспільства. Основні види народних промислів
в Україні і, зокрема, у нашій
місцевості, їх коротка характеристика, історія розвитку. Практичні і художні
аспекти народних промислів. Історія виникнення народного промислу художньої
обробки соломки. Ознайомлення з відповідною літературою.
3.
Заготівля рослинного матеріалу та догляд за ним. Підготовка соломки до роботи.
Необхідні інструменти та матеріали.
Для роботи використовується соломка хлібних
злаків – жита, пшениці, рису, ячменю, вівса, проса, дикоростучих рослин – м’ятлика,
тимофіївкита ін.
Для виконання робіт необхідно вибирати свіжу
рівну соломку, яку збирають в кінці липня та на початку серпня, тобто воскової
стиглості.
Солому потрібно зжати і розстелити тонким
шаром на землі. Сушити протягом 6-7 днів у сонячну погоду, до повного
пожовтіння стебла. Після цього її збирають, зв’язують у невеликі снопики і зберігають у темному місці у
вертикальному положенні. Для зручного зберігання та використання стебла соломки слід розрізати на частини,
видаляючи потовщення – колінця і акуратно скласти в ящик чи коробку,
заздалегідь розсортовуючи по довжині та товщині.
Соломка має різноманітні відтінки. Це видно
ще під час заготівлі: влітку вона має зелений відтінок, восени – від білого до
золотого. Готуючи соломку до роботи, необхідно сортувати її за природнім
забарвленням. Світлі трубочки, а також з чистим золотим кольором необхідно
відкласти в сторону, а решту можна пофарбувати у інші кольори за допомогою соди, слабкого
розчину марганцевокислого калію, оцту. Таке підфарбовування соломки роблять
тоді, коли вона розпарюється у киплячій воді. Для цього у киплячу воду додають
порошок барвника, або вливають оцет.
Для виконання панно із соломки необхідно
із солом’яних трубочок зробити пласкі стрічки. Трубочки із соломки необхідно
обережно розрізати вздовж стебла ножицями і розгладити за допомогою гарячої
праски. Якщо ж продовжити соломку і далі розгладжувати дуже гарячою праскою, то
вона почне змінювати свій колір від золотого до темно-коричневого. Цю цікаву
особливість можна використовувати в роботі. Поєднання світлих, золотих,
коричневих відтінків вкрай необхідне під час виготовлення панно. Коли соломка
готова, її необхідно розкласти за кольорами в коробки.
Необхідними інструментами та матеріалами для
виконання робіт методом художньої обробки соломки є ножиці, клей ПВА та
«Дракон» або «Титан», тканина, картон,
ДВП, праска, олівець, ватман, калька, паркетний лак (бажано різних відтінків),
рамки різних розмірів, ємкості для розпарювання та фарбування соломки, прилад
для випалювання.
4. Методика
виготовлення картин та панно шляхом художньої обробки соломки.
Процес виконання виробів із соломки
ділиться на наступні етапи:
1. Вибір ескізу.
2. Перенесення кожної
окремої деталі ескізу на тонкий прозорий
папір– кальку.
3. Підбір матеріалу
за кольором, з урахуванням напрямку
стрічок соломки.
4. Наклеювання
соломки на кальку за малюнком за допомогою клею ПВА згідно напрямку, передбаченого
ескізом.
5. Вирізування деталі
здійснюємо з виворітного боку, де на кальці видно лінію контуру деталі.
Ножицями обрізаємо лишній папір разом з соломкою, яка повинна виходити під час
наклеювання за контур деталей.
6. Наклеювання
деталей на фон з урахуванням композиції.
7. Виконання
необхідних оздоблювальних робіт.
До готового виробу з виворітної сторони
приклеюється петелька для підвішування, або ж роботу оформлюємо у рамку.
Панно, виконані соломкою, можуть мати
зображення:
– суцільне (все зображення
заповнюється соломкою);
– контурне
(зображення викладається соломкою по контуру);
– змішане (поєднання
тонкого ажурного контуру і суцільного зображення);
– об’ємне (об’єм деталям панно надається гарячою праскою).
Для виконання робіт в основному
використовують темний фон, але можна використовувати також і інші кольори. В
якості основи використовується тканина, натягнута на підрамник або цупкий
картон, лист ДВП. Фоном може служити пофарбований зріз дерева, кольоровий
картон.
5. Робота
над найпростішими елементами.
До найпростіших елементів, оволодіння якими
є базою для подальшого виготовлення
робіт із соломки, слід віднести:
– прямокутник;
– трикутник;
– багатогранник;
– овал;
– коло.
Під час роботи над найпростішими
елементами гуртківці вчаться не тільки
якісно наклеювати соломку та чітко вирізати готову деталь, але і самостійно
підбирати соломку відповідного кольору та наклеювати її у напрямку,
передбаченому ескізом.
6. Наклеювання
простих листочків та найпростіших пелюсток квітів.
На цьому етапі роботи гуртківці вчаться
виготовляти прості листочки (тобто такі, в яких соломка наклеюється в одному
напрямку) та пелюстки квітів – ромашки, маку, яблуні, конвалії тощо, стебел
квіток, що є вкрай необхідним у подальшому виготовленні рослинних композицій.
Діти також повинні опанувати техніку
«зигзаг», «кайма», «розети», яка допоможе їм у естетичному оформленні панно.
7.
Виготовлення найпростіших рослинних композицій.
На даному етапі занять уже чітко визначені
творчі здібності та можливості кожного гуртківця. Тому підбір ескізів майбутніх
робіт проводиться індивідуально для кожної дитини з урахуванням її творчого
потенціалу. Саме тепер, під час виконання першої самостійної роботи, керівник
гуртка повинен найбільше допомагати своїм вихованцям, що дає їм упевненість у
свої силах, можливість довести роботу до завершення та художнього оформлення.
Робота над композиціями починається з
виготовлення листочків, пелюсток та серединок квітів, стебел рослин. По
закінченні виготовлення деталей вони вирізаються, прогладжуються праскою,
викладаються згідно ескізу на основу (на даному етапі навчання
– це кольоровий картон), наклеюються за допомогою клею ПВА.
Використовуючи техніку «кайма» роботи естетично оформлюються у рамочку.
Під час виготовлення рослинних композицій
можна використовувати (згідно здібностей гуртківців) сюжетні елементи:
крапельки дощу, хмаринки, сонечко, тощо, що робить панно більш досконалим та
привабливим.
8.
Робота над сувенірними листівками та закладками для книг.
Дітям завжди хочеться поділитися своїми
досягненнями з батьками, рідними, друзями. Тому вони можуть свої перші вміння
реалізувати виготовляючи подарункові листівочки (до свят, з нагоди Дня
народження, тощо). Основа – двосторонній кольоровий картон. Листок згинаємо
навпіл, кутики верхньої частини фігурно обрізаємо і наклеюємо невеличку
рослинну композицію. Внутрішня частина використовується для надпису.
Для виготовлення закладки для книг
використовуємо також двосторонній кольоровий картон. Орнамент – рослинний або
геометричний, на вибір гуртківців. Закладку можна проламінувати – вона буде
більш цупкою та довговічною.
9.
Виготовлення подарункових панно.
Отримавши перші практичні навики, діти
приступають до виготовлення подарункових панно, що є стимулом до подальшої
роботи, оскільки рівень виконання ще не дає можливості приймати участь у
виставках та конкурсах різноманітних рівнів. Тематика робіт – невеличкі сюжетні
рослинні композиції. Основа – кольоровий картон. Ескізи підбираються
індивідуально, в залежності від здібностей та уподобань гуртківців.
10.
Екскурсії та суспільно-корисна праця.
Екскурсії та суспільно-корисна праця є
необхідною складовою функціонування
гуртка. Вони допомагають дітям розширювати свій кругозір, власні творчі
уподобання, здружують гуртківців, виховують дисципліну, допомагають знайти своє
місце у новому дитячому творчому колективі.
11.
Проведення виставок дитячих робіт для батьків.
Підведення
підсумків роботи гуртка за рік.
Виставки дитячих робіт для батьків необхідно
проводити хоча б двічі на рік – наприкінці першого та другого шкільних
семестрів. Це є добрим стимулом до подальшого творчого зростання гуртківців,
відкриває батькам творчий потенціал власних дітей, зміцнює зв’язок керівника
гуртка та батьків, що досить відчутно допомагає у роботі.
Прогнозований
результат.
По
закінченні першого року навчання діти мають знати:
– історію
виникнення народного промислу художньої обробки соломки;
– як
проводити заготівлю рослинного матеріалу для подальшої роботи та як правильно
його зберігати;
– методику виготовлення картин із соломки;
– правила техніки безпеки під час занять у
гуртку;
– інструменти
та матеріали для виготовлення картин чи панно із соломки.
Діти
повинні вміти:
– сортувати соломку за кольором, довжиною та
товщиною, мати теоретичні
знання щодо її фарбування;
– спробувати з допомогою керівника
перетворити солом’яні трубочки за допомогою праски на солом’яні стрічки;
– виготовляти найпростіші елементи, чітко їх
вирізати та прогладжувати;
– наклеювати прості листочки, пелюстки та
серединки квітів, стебла рослин;
– опанувати
техніку «зигзаг», «кайма», «розети».
Вихованці повинні набути досвід
виготовлення:
– найпростіших рослинних композицій;
– подарункових листівок та закладок для книг;
– найпростіших подарункових панно.
Основний рівень.
Другий рік навчання.
Навчально-тематичний
план.
№п/п Тема Кількість годин
Разом Теорія Практика
1. Вступ 3 1 2
2. Підготовка
матеріалу до роботи. 9 9
3. Робота над
виготовленням
складних
листочків та пелюсток квітів. 9 9
4. Виготовлення сюжетних рослинних
композицій за
індивідуальними
завданнями. 36 1 35
5. Новорічні мотиви у виробах із
соломки. 30 1 29
6. Готуємось зустрічати Великдень. 30 1
29
7. Зооморфні мотиви. 33 1 32
8. Виготовлення подарункових панно та
виставочних робіт для оформлення
класу. 36 36
9.Екскурсії та суспільно-корисна праця. 24 24
10. Виставки робіт гуртківців для батьків. 6 6
Всього: 216 5 212
Зміст програми.
1.Вступ.
Програма, зміст роботи та завдання гуртка.
Демонстрація виробів, виконаних гуртківцями у минулому навчальному році та
старших вихованців. Розпорядок роботи. Повторення правил техніки безпеки,
виробничої санітарії та особистої гігієни. Розподіл робочих місць.
2. Підготовка матеріалу до роботи.
Спільно з керівником гуртка діти чистять
соломку, заготовлену влітку, від колосків, зв’язують у невеликі снопики.
Частину соломи розрізають на трубочки з видаленням потовщень – колінець та
обчищають від листочків.
Разом з керівником та під його наглядом
розпарюють і фарбують соломку, розгладжують на стрічки, сортують по кольорах.
3. Робота над виготовленням складних листочків та
пелюсток квітів.
Маючи
вже певний досвід роботи, діти приступають до виготовлення більш складних
елементів – складних листочків та пелюсток квітів, які виготовляються з двох
або більше деталей, соломка на яких наклеюється у напрямку, передбаченому
ескізом. Діти вчаться підбирати соломкупевних відтінків, яка надає листочкам та
пелюсткам природності, робить їх «живими».
4. Виготовлення сюжетних рослинних композицій за індивідуальними
завданнями.
Протягом другого року навчання діти
виготовляють більш складні рослинні композиції, порівняно з початковим рівнем
навчання. Ескізи містять значно більше деталей, ними передбачаються складні
листочки та пелюстки квітів, сюжети більш насичені. Гуртківці виконують панно
більшого розміру, приділяють більше уваги естетичному оформленню робіт. Окремі
з них, згідно рівню майстерності, можуть наклеювати роботи не на картон, а на
натягнуту на основу тканину і оформлювати роботу в рамочку.
5. Новорічні мотиви у виробах із соломки.
Новорічні свята – одні із найбільш
улюблених дитячих свят. Тому панно новорічної тематики зажди виконуються з
великим задоволенням та старанністю. В ескізах дитячих робіт з’являються такі
елементи, як ялинки та ялинкові прикраси, дерева, будинки, сніжинки, зоряне
небо та місяць, сніговики, тощо. Основою слугує як кольоровий картон, так і
натягнута на картон тканина. Кольорова гама фону – усі відтінки синього,
фіолетовий, чорний.
6. Готуємось зустрічати Великдень.
Найвеличніше свято – Великдень – Воскресіння
Христове. Це велична і радісна подія як
на Небі, так і на Землі. Тому підбір ескізів та виготовлення робіт на Великодню
тематику повинен проходити надзвичайно відповідально і творчо. Діти мають
морально і духовно налагодитись на виконання таких важливих робіт.
На протязі другого року навчання основними
елементами Великодніх панно є зображення
– паски;
– свічки;
– вербової гілочки;
– квітів,
тощо, які формуються у ту чи іншу сюжетну композицію згідно творчих можливостей
гуртківців.
Під час проведення занять керівник може
проводити бесіди з дітьми про народні
звичаї святкування Великодня, розучити з гуртківцями декілька Великодніх гаївок
та веснянок.
7. Зооморфні мотиви.
Протягом другого року навчання діти вже
можуть працювати над виконанням зображень тварин, птахів, комах,
метеликів. Ескізи робіт нескладні, не перевантажені
великою кількістю деталей. У поєднанні з рослинними мотивами діти мають змогу
виконувати цікаві сюжетні панно, зокрема зображаючи улюблених казкових героїв.
Діти вчаться користуватися приладом для
випалювання, який необхідний для реалістичного зображення живих істот.
8. Виготовлення подарункових панно та виставочних робіт
для оформлення класу.
Нічого не може бути приємнішим, як подарунок,
зроблений власними руками. Сувенірні панно – це дієвий стимул у навчанні
гуртківців, своєрідна реклама роботи гуртка, налагодження тісних зв’язків з батьками,
що надзвичайно дієво допомагає у роботі. Тому на протязі другого року навчання
велика увага приділяється виготовленню сувенірних панно, тематика яких може
бути найрізноманітнішою: рослинні та зооморфні композиції, новорічні та
Великодні мотиви.
Діти
також повинні працювати над виставочними роботами для оформлення класу.
На
даному етапі роботи діти роблять спроби покривати готові подарункові та
виставочні панно лаком.
9. Екскурсії та суспільно-корисна праця.
Протягом навчального року необхідно
організовувати для вихованців гуртка екскурсії на виставки
декоративно-прикладного мистецтва, в музеї народної архітектури та побуту
України, підтримувати знайомства та творчі зв’язки з місцевими народними майстрами.
10. Виставки робіт гуртківців для батьків.
Щонайменше двічі на рік необхідно проводити
виставки дитячих робіт для батьків вихованців, а також під час проведення
класних зборів у загальноосвітній школі.
Це є хорошим стимулом для роботи дітей, своєрідною рекламою роботи гуртка та
його певним творчим звітом.
Прогнозований результат.
По
закінченні другого року навчання діти повинні вміти:
– готувати
соломку до роботи (обрізати колоски, зв’язувати в снопики, розрізати на трубочки, видаляючи потовщення-колінця);
– під
наглядом керівника розпарювати та фарбувати соломку, перетворювати
солом’яні трубочки у пласкі стрічки за допомогою праски;
– виготовляти
складні листочки та пелюстки квітів;
– працювати
над більш складними рослинними композиціями;
– використовувати
у своїх роботах новорічні, Великодні та зооморфні мотиви;
– робити перші спроби наклеювання деталей
панно не тільки на картон, але і на тканину;
– використовувати
у подарункових та виставочних (для класу) роботах лак, прилад для випалювання.
Основний рівень.
Третій рік навчання.
Навчально-тематичний план.
№п/п Тема Кількість годин
Разом Теорія Практика
1. Вступ. 3 1 2
2. Заготовка рослинного матеріалу.
Підготовка соломки до роботи. 12 12
3. Виготовлення рослинних
об’ємних композицій. 30 1 29
4. Зображення улюблених казкових
героїв. Об’ємні
деталі одягу, фігур
живих
істот. 36 1 35
5. Різдвяні панно.
36 36
6. Великодні композиції. 36 36
7. Морські мотиви у виробах
із соломки. 36 36
8. Екскурсії та зустрічі з митцями
нашого краю. 21 21
9. Участь у виставках декоративно-
прикладного мистецтва. 6 6
Всього: 216
3
213
Зміст програми.
1.Вступ.
Програма, зміст роботи та завдання гуртка на рік. Виставка виробів,
підготовлених гуртківцями протягом минулого навчального року та старшими
вихованцями. Розпорядок роботи. Повторення правил техніки безпеки, виробничої
санітарії та особистої гігієни. Розподіл робочих місць.
2.Заготовка рослинного матеріалу. Підготовка соломки до
роботи.
Гуртківці самостійно сортують та
зв’язують у маленькі снопики заготовлену влітку соломку,
обрізають колоски, обчищають листочки. Частину соломки розрізають на трубочки,
видаляючи потовщення-колінця. Розпарюють та фарбують соломку, розгладжують її
на пласкі стрічки. Сортують за кольором у коробки.
3. Виготовлення рослинних об’ємних композицій.
В залежності від здібностей,
гуртківці підбирають та виконують ескізи робіт, які порівнюючи з минулим роком
навчання ускладнюються, поєднують у собі більшу кількість деталей, елементів, зображень. Деталі панно,
особливо пелюсток квітів та листочків рослин, – об’ємні. Ефект досягається
прогладжуванням готової деталі панно
гарячою праскою. Для цього плавними рухами прогладжуємо деталь з
виворітного боку – по кальці – ребром праски, яку тримаємо під кутом 30-35
градусів до поверхні деталі. В місці, де опуклість потрібна найбільша, докладаємо
більше зусиль. Слід уникати сильних рухів, які можуть призвести до деформації
деталі. Таке ж саме прогладжування проводимо з лицьового боку деталі, але
тільки в тому місці, де вона буде кріпитися до основи. Клеєм намазується не вся
деталь, а тільки певна її частина (наприклад, основа пелюстки). Такий метод
роботи дозволяє досягнути значного об’єму під час виготовлення панно з
елементами квітів, листочків, рослин взагалі, що надає роботам легкості,
витонченості, реалістичного зображення.
4. Зображення улюблених казкових героїв.
Об’ємні деталі одягу, фігур живих істот.
Казка – невичерпне джерело народної
творчості. Тому сюжетні панно за мотивами українських народних казок особливо
привабливі для гуртківців.
Панно поєднують у собі рослинні мотиви
(квіти, дерева), зображення фігур живих істот (людей, птахів, звірів), а також
українського національного одягу, який завжди був багатим на оздоби, орнамент,
вишивку, тому потребує особливої уваги під час зображення на панно за
допомогою поєднання соломки різних
відтінків та кольорів, а також приладу для випалювання. Деталі панно, які
можуть бути зображені у об’ємному вигляді (пелюстки квітів, листочки рослин),
певні деталі тіла тварин (хвостик білочки, вовка, кота, вуха зайчика і т.п.),
елементи одягу (поділ спідниці, рукав сорочки, штанина, стрічка, пояс і тому
подібне), елементи фігур людей (долоня, дівоча коса, чуб козака) прогладжуються
гарячою праскою (точніше її ребром) з виворітного боку деталей, надаючи їм
опуклості у певному місці і у певному напрямку. Ці прийоми надають панно реалістичного
зображення та художньої довершеності. Інтенсивно використовується прилад для
випалювання. Значна увага приділяється естетичному оформленню робіт.
5. Різдвяні панно.
Ескізи робіт Різдвяної тематики
ускладнюються. Більше уваги приділяється підбору кольорової гами панно. Згідно
творчих здібностей гуртківців, у їх роботах використовується зображення Ангела,
вертепу, Різдвяної зірки, поклоніння волхвів. Під час наклеювання деталей на
основу велика увага приділяється наданню їм об’ємності (гілля ялинок та дерев,
покрівля будинків, одяг людей, крила Ангелів та їхнє волосся, тощо). Розміри
панно робимо більшими від попередніх, що дає можливість глибшого розкриття
творчого задуму.
6. Великодні композиції.
Бесіди з гуртківцями про історію
святкування Паски, про Спасителя світу, Благовіщення, Квітну неділю допоможуть
гуртківцям підібрати за власним уподобанням ескізи робіт. Ескізи ускладнюються,
кількість деталей збільшується. Протягом третього року навчання діти вже готові
до виконання такого елементу панно, як купольний храм. Окремі деталі роботи
можна вкрити лаком з додаванням
золотистих та сріблястих блискіток, що додасть готовим панно яскравості і
святковості. Такими деталями є:
– купол церкви і хрест;
– свічка, або її полум’я;
– паска;
– серединки квітів;
– сонечко та його промені.
Усі можливі деталі (вербові
гілочки, квіти, пасочки, полум’я свічки, хмаринки, серветки, елементи зображень
Ангелів та людей) виконуються об’ємними. Методом припалювання готових деталей
панно в тому чи іншому місці гарячою праскою досягається світлотіньовий ефект,
що надає в поєднанні з об’ємністю деталей реалістичності зображеного на панно
сюжету.
7. Морські мотиви у виробах із
соломки.
Романтика моря, краса підводного світу
завжди приваблювали дитячу уяву. Тому морські мотиви у виготовленні панно із
соломки надзвичайно позитивно
сприймаються дітьми і виконуються
з великою охотою, любов’ю та старанністю.
Вітрила кораблів, водорості, плавники
екзотичних риб, морські хвилі, крила чайок – такі елементи виконуються об’ємними. При відтворенні морського дна діти з задоволенням
використовують камінчики, мушлі, невеликі сухі морські зірки, що надає панно
казковості та реалістичного зображення. Кольорова гама фону – від різноманітних
відтінків синього до фіолетового та чорного в залежності від задуманого сюжету.
Активно використовується прилад для випалювання. Окремі деталі панно або їхні
частини тонуються гарячою праскою. Готова робота лакується.
Примітка.
На протязі третього року навчання гуртківці
у своїх творчих роботах, незалежно від тематики (рослинні композиції, різдвяні,
Великодні чи морські мотиви, панно іншого спрямування) за необхідності
використовують стрази, бісер, стеклярус, камінчики, мушлі і тому подібне, що
дає можливість естетично оформити ту чи іншу роботу, глибше передати творчий
задум, надати роботі святковості і яскравості.
8. Екскурсії та зустрічі з митцями нашого краю.
Значна увага у роботі гуртка і
надалі приділяється екскурсіям на виставки декоративно-прикладного мистецтва, у музеї, які сприяють творчому зростанню дітей, розширюють
їхній кругозір, наштовхують на нові творчі ідеї. Спілкування з творчими людьми
рідного краю є складовою частиною національного виховання, поваги до культурних
надбань малої Батьківщини та України в цілому.
9. Участь у виставках декоративно-прикладного мистецтва.
На протязі третього року
навчання вихованці гуртка не тільки
проводять виставки для батьків та у загальноосвітніх школах, але і беруть
участь у різноманітних конкурсах та виставках дитячих творчих робіт. Тематика конкурсних
панно не обмежена і виходить із положень, які надходять на адресу позашкільної
установи.
Прогнозований результат.
По закінченні третього року
навчання гуртківці повинні вміти:
–
самостійно
підготувати соломку до роботи: почистити, проварити, пофарбувати, прогладити на
стрічки;
– виготовляти об’ємні рослинні композиції;
– у новорічно-різдвяних та великодніх композиціях, морських
мотивах та ін. необхідні деталі виконувати об’ємними;
– тонувати деталі за допомогою гарячої праски для досягнення
світлотіньового ефекту;
– самостійно підбирати кольорову гаму фону;
– активно використовувати прилад для випалювання;
– акуратно наклеювати деталі панно на тканину та
оформлювати роботу в рамку;
– самостійно і акуратно лакувати деталі панно;
–
для
оформлення робіт (за потребою) використовувати бісер, стрази стеклярус, мушлі,
камінчики та ін.
Основний рівень
Четвертий рік навчання.
Навчально-тематичний план.
№п/п Тема Кількість годин
Всього Теорія Практика
1. Вступ
3
1 2
2. Космічні фантазії. 42 1 41
3. Мотиви петриківського розпису
у виробах із соломки. 42 1 41
4.Триптихи та поліптихи. 45 1 44
5.Писанки у виробах із
соломки. 48 3 45
6. Екскурсії та зустрічі з
талановитими
людьми краю.
20 20
7. Участь у виставках та
конкурсах
робіт декоративно-прикладного
мистецтва. 16 16
Всього: 216
7
209
Зміст
прогами.
1.Вступ.
Програма, зміст роботи та завдання гуртка
на рік. Розпорядок роботи. Повторення правил техніки безпеки праці, виробничої
санітарії та особистої гігієни.
Виставка робіт гуртківців, виконаних
минулого навчального року.
2. Космічні фантазії.
Зоряне небо, сузір’я, космічні кораблі,
все, що стосується освоєння космосу ніколи не було байдужим для дитячої уяви, а
навпаки – викликало непідробний інтерес та глибоку увагу. Тому роботи космічної
тематики дітьми виконуються з великим задоволенням, фантазією та творчістю.
Техніка та міста майбутнього, зоряні світи,
невідомі планети та життя на них, космічні кораблі – все це становить неповний
перелік елементів панно із соломки на космічну тематику. Четвертий рік навчання
у гуртку спонукає до виготовлення робіт великих розмірів, які ефектно
виглядають на виставках декоративно-прикладного мистецтва, насичені великою
кількістю елементів, деталей, оздоблень. Цим зумовлена значна кількість годин
на освоєння цієї теми гуртківцями. Вихованці повинні використовувати об’ємні
деталі, працювати над світлотіньовими ефектами, активно використовувати прилад
для випалювання. Фон робіт – найрізноманітніший, у залежності від творчого
задуму, уподобань, здібностей та фантазії дитини.
3. Мотиви петриківського розпису у виробах із соломки.
Петриківський розпис – унікальний
вид народного мистецтва. Це душа України, частина нашого національного
колориту. Казкове розмаїття квітів, листя та ягід, фігур людей, птахів і звірів
характерних для петриківки дає широке поле творчості для виготовлення панно із
соломки у стилі петриківського розпису. Практично усі деталі та елементи панно
виконуються об’ємними з використанням фарбованої та тонованої соломки,
використанням світлотіньових ефектів, бісеру та стразів. Тло робіт
найрізноманітніше, в залежності від творчого задуму виконавця роботи. Готове панно лакується та встановлюється в
рамку.
4. Триптихи та поліптихи.
Четвертий рік навчання у гуртку дає точну
картину як творчих здібностей вихованців,
такі їхніх уподобань. Кожна дитина чітко визначила той напрямок, у якому їй
найприємніше працювати. Тому виконання декількох панно, об’єднаних спільною темою є на даному етапі навчання
актуальним. Тематика триптихів та поліптихів може бути найрізноманітнішою:
квіти, метелики, пори року, море, Різдво, Великдень, космос, Шевченківська
тематика, рослинні композиції, мотиви петриківського розпису, храми України,
казковий світ, зооморфні мотиви, тощо. Деталі робіт виконуються об’ємними, тонованими. Сюжети панно – насичені, містять
велику кількість деталей, вимагають великої уваги у плані естетичного
оздоблення. Готові роботи лакуються, вставляються у рамку.
5. Писанки у виробах із соломки.
Досвід роботи дає можливість стверджувати,
що дві, на перший погляд несумісні, течії декоративно-прикладного мистецтва –
художня обробка соломки та писанкарство – можуть тісно переплітатися у дитячих
роботах, несучи потужний заряд позитивного емоційного впливу на формування
творчих уподобань дітей. Великдень, храми України, деякі спрямування
Шевченківської тематики, казкові мотиви, об’ємні вироби із соломки у поєднанні
з писанками – ці напрямки дитячої творчості надзвичайно яскраво і самобутньо
розриваються під час переплетення солом’яного царства і писанкового
королівства. Якщо під час виготовлення об’ємної роботи з соломки (це може бути
курочка-чепурушка, яка сидить на гніздечку) ми можемо використати цілі видуті
яйця (курячі чи перепелині – в залежності від розміру роботи), то під час
виготовлення панно ми використовуємо половинки справжніх видутих яєць – цим
досягається напівоб’єм. Для цього ми по лінії майбутнього розтину за допомогою
ПВА наклеюємо тоненьку смужечку (5 мм) кальки.
Після висихання паперу олівцем наносимо
контур розрізу і гострим лезом обережно розрізаємо яйце навпіл. При цьому
калька не дає можливості яєчній шкаралупі розкришитися на лінії розрізу.
Писанки можуть бути найрізноманітнішими: справжніми восковими, крапанками,
мальованками, інкрустованими соломкою,
бісерними яйцями – в
залежності від творчого задуму та уподобань дитини. Великий об’єм робіт, новизна напрямку вимагають значної кількості
навчального часу на опанування цієї
теми.
6. Екскурсії та зустрічі з талановитими людьми краю.
На протязі навчального року
гуртківці відвідують виставки декоративно-прикладного мистецтва, фольклорні
ярмарки та свята, проводять творчі зустрічі з місцевими майстрами, виготовляють
сувеніри в традиційному народному стилі на різноманітну тематику згідно їхнього
бажання та порад керівника гуртка.
7. Участь у виставках та конкурсах робіт
декоративно-прикладного мистецтва.
Протягом навчального року гуртківці беруть
участь у місцевих, районних, обласних виставках та конкурсах. По закінченні
кожної виставки підводяться підсумки. Найактивніші гуртківці заохочуються та
нагороджуються. На останньому занятті підводяться підсумки та аналізується
робота гуртка.
Прогнозований результат.
По закінченні четвертого року
навчання вихованці гуртка повинні вміти:
– самостійно виготовити закінчену та художньо і естетично
оформлену творчу роботу;
– вміти виготовити панно на тему космічних фантазій та в
стилі петриківського розпису;
– вміти працювати над декількома творчими роботами,
поєднаними спільною тематикою та стилем
– триптихами та поліптихами;
– поєднувати
у своїй творчості техніку художньої обробки соломки та писанкарства;
– активно
брати участь у виставках та конкурсах різноманітних рівнів.
Вищий
рівень.
П’ятий рік навчання.
Навчально-тематичний план.
№п/п Тема Кількість годин
Всього Теорія Практика
1. Вступ 3 1 2
1. Вступ 3 1 2
2. Підготовка творчих робіт
до участі у обласному конкурсі
«Космічні фантазії». 42 42
3. Робота над новорічно-різдвяними
композиціями обласного конкурсу. 42 42
4. Виконання творчих робіт
Великодньої тематики. 42 42
5. Підготовка робіт до участі
у
обласному конкурсі
«Знай і люби свій край». 42 42
6. Виготовлення творчих робіт
до участі у обласному конкурсі
«Наш пошук і творчість тобі,
Україно». 42 42
7. Організація і проведення виставки
творчих робіт гуртківців вищого
рівня навчання. 3 3
Всього
216 1
215
Пояснення
до змісту програми вищого рівня навчання.
Оволодівши певними знаннями та практичними
навиками протягом початкового першого та трьох років основного рівня навчання,
вихованці гуртка на вищому рівні мають можливість творчого розвитку та
самовдосконалення через виготовлення робіт суто за індивідуальними завданнями та
реалізуючи свої власні ідеї та задуми.
На даному етапі роль керівника зводиться
тільки до спрямування дитини у певне русло. Самі ж вихованці самостійно обирають тематику робіт, працюють над їхніми
ескізами, обирають ту чи іншу техніку виконання, або ж поєднання
декількох технік та методик,
втілюючи у життя власний творчий задум. В даному випадку варіантів може
бути безліч – це добра запорука того, що дитина зможе вибрати той напрямок,
який їй найбільше до душі і через який вона зможе найбільш повно себе
реалізувати. Найкраще свій внутрішній потенціал діти зможуть розкрити через участь у різноманітних
виставках, конкурсах та фестивалях – на районному, обласному та Всеукраїнському
рівнях. Тому програмою і передбачена тематика
обласних виставок та конкурсів. Звичайно ж
вона може змінюватися у залежності від тих положень про проведення
дитячих конкурсів, які надходять на адресу районного центру творчості дітей та
юнацтва.
Вихованців вищого рівня керівник гуртка
може залучати до участі та проведенні виховних заходів та відкритих занять з
дітьми початкового та основного рівнів навчання, методичних об’єднань та
майстер-класів для керівників гуртків декоративно-прикладного спрямування
загальноосвітніх шкіл району.
Надзвичайно
важливо на вищому рівні навчання проводити з дітьми зустрічі з талановитими
людьми краю, організовувати для них екскурсії до музеїв та на виставки
декоративно-прикладного мистецтва, ярмарки, фестивалі народної творчості. Це
сприятиме як внутрішньому духовному
зростанню, так і нестиме певне професійне спрямування.
Прогнозований результат.
На
вищому рівні навчання діти повинні вміти :
– самостійно виготовити закінчену, художньо та естетично
оформлену річ: панно, картину чи об’ємну (тривимірну) роботу;
– через виконання творчих робіт реалізовувати свої власні
ідеї та задуми;
– самостійно обирати тематику робіт;
– працювати над ескізами;
– обирати відповідну техніку виконання, або ж поєднання
декількох технік та методик;
– брати активну участь у проведенні виставок та конкурсів
різноманітних рівнів;
– допомагати керівнику гуртка у проведенні виховних заходів
та відкритих занять з дітьми початкового та основного рівня навчання,
керівників гуртків декоративно-прикладного мистецтва району.
Література.
1.М.І.Нагібіна.
«Природні дари для виробів та гри». Популярний посібник для батьків та
педагогів – Ярославль, «Академія розвитку», 1997 р.
2.Г.Я.Федотов. «Сухі
трави». Основи художнього ремесла. Москва, «Аст-преса», 1997 р.
3.О.В.Паруліна. «Світ
іграшок та виробів». Смоленськ, «Русич», 2000 р.
4.О.Худошин. «Твій
православний дім». Київ, «Оранта», 2009 р.
5.Є.А.Воловильська.
«Декоративно-прикладна робота з соломкою». М., Школа ремесел, 1999р.
6.А.О.Малиніна,
І.О.Малиніна, О.Ю.Гріднєв. «Великодній сувенір. Українська народна писанка». Навчально-методичний
посібник. Харків,«Скорпіон»,2005 р.
7.О.Шевчук. «Пасхальная
радуга». «Дніпро», Київ –2004 р.
8. В.Наулко, Л.А.Артюх,
В.Ф.Горлечко. «Культура і побут населення України». Навчальний посібник. – К.:
«Либідь», 1991р.
9. «Традиційне й
особистісне в мистецтві». За ред. М.Селіванова. – К.: УЦНК «Музей Івана
Гончара», 2002р.
10. «Птахи – символ
українського народу», ж-л «Шкільний світ» №8, лютий 2004р.
11. Л.Божко. «Бісер –
уроки майстерності». Видавництво «Мартін», 2005р.
12. Є.А.Антонович,
М.Є.Станкевич. «Декоративно – прикладне мистецтво». Львів, 1992р.
13. С.В.Головко.
«Культура і побут населення України». К.: Видавництво «Либідь», 1993р.
14. І.Я.Гургула.
«Народне мистецтво західних областей України». Київ, 1966р.
15. Л.Белецька.
«Креативні картини». Москва, 2006р.
16.Популярна
енциклопедія школяра «Дивосвіт». К.: «Освіта», 2007р.
17. Ю.О.Приходько.
«Дитяча психологія: Нариси становлення та розвитку». – К.: «Міленіум», 2003р.
18. О.Ф.Бондаренко.
«Психологічна допомога особистості». – Х.: «Фоліо», 1996р.
19.Ю.О.Приходько.
«Формування позитивних відносин у дитячому колективі». – К.: Рад. Школа, 1987р.
20. Р.В.Павелків,
О.П.Цигипало. Дитяча психологія: Навч. пос-к. – К.: Академ-видав., 2008р.
Немає коментарів:
Дописати коментар