У час суцільної комп’ютеризації та впровадження новітніх технологій у всі сфери життя, робота з природнім матеріалом, зокрема соломкою, – у чому я глибоко переконана – несе усобі великі можливості зближення дітей з рідною природою, виховання бережливого, турботливого відношення до неї і формування перших трудових навиків.
Щоб діти не були гостями у природній майстерні, а стали у ній господарями, я, як керівник дитячого творчого колективу, постійно розмірковую над тим, чим є їхні зустрічі з соломкою у цій майстерні – розвагою, заповненням вільного часу чи цікавою справою, адже виготовлення аплікаційних панно із соломки – праця копітка, захоплююча і дуже приємна. Для того, щоб діти охоче займались цим видом декоративно-ужитквого мистецтва, систематично працюю над розвитком їхньої фантазії, добрих почуттів, а з оволодінням навиків прийде і майстерність у роботі.
Виготовлення панно із соломки вимагає від моїх вихованців певних навиків, спритності дій, і якщо на початку роботи вони неточним порухом руки нерідко пошкоджують ту чи іншу деталь, то в подальшому систематичному процесі роботи дитячі ручки набувають впевненості, точності, а пальці стають слухняними, гнучкими. Ручна праця сприяє розвитку сенсомоторики – зкоординованості в роботі очей та рук, удосконалення координації рухів, гнучкості, точності у виконанні тієї чи іншої дії. Як результат – у процесі виготовлення виробів із соломки поступово утворюється система спеціальних навиків та умінь.
Можу з упевненістю зазначити, що робота з природнім матеріалом здійснює великий вплив на розумовий розвиток гуртківців, їхнього мислення. Якщо прослідкувати етапи виготовлення дитиною панно із соломки, то ми бачимо, що вона спочатку уважно розглядає ескіз, аналізує його в цілому, потім аналізує процес виготовлення кожної деталі окремо; підбирається фон, деталі прикрас, а у процесі ускладнення завдань дитина приходить до самостійного творчого процесу. Під час такої творчої діяльності я систематично працюю над створенням умов для розвитку мовної регуляції поведінки (особливо дітей молодшого віку). Зростаючий вплив мовної регуляції поведінки моїх вихованців проявляється і у підвищенні рівня їх орієнтації у зовнішньому світі, у власному внутрішньому світі, а також в освоєнні нових знань, навичок та умінь.
Захоплюючий процес виготовлення панно із соломки сприяє розвитку у гуртківців уваги - підвищується її стійкість, формується довільна увага; у великій мірі також задовольняється цікавість. У цій праці завжди є новизна, творчий пошук, можливість добиватися більш досконалих результатів.
Сприятливий емоційний настрій дітей під час виготовлення панно, радість спілкування у праці, насолода, яку вони відчувають у процесі створення гарної речі, – дуже важливі для загального розвитку. Позитивні емоції є важливим стимулом виховання працьовитості. Тому у процесі своєї педагогічної діяльності значну увагу я приділяю створенню такого мікроклімату у дитячому колективі, який би забезпечував максимальний емоційний та психологічний комфорт, що, в свою чергу, дає можливість значного підвищення творчої активності гуртківців.
Праця по виготовленню виробів із соломки сприяє розвитку особистості дитини, вихованню її характеру. Не так просто зробити панно, його виготовлення вимагає певних вольових зусиль. Коли гуртківці зустрічаються з труднощами, вони намагаються самостійно їх вирішити. З моєю допомогою діти вчиться шукати причини тих чи інших невдач, намагаються їх подолати. Поступово у вихованців формується такі якості, як цілеспрямованість, наполегливість, вміння доводити почату справу до кінця.
У процесі роботи із соломкою створюються позитивні умови для формування суспільних мотивів праці, коли кожна дитина отримує можливість відчути і пережити радість від особистої участі у спільній праці.
У процесі роботи нашого дитячого творчого колективу є реальні можливості формувати у вихованців гуртка контроль і оцінку власної діяльності. Так, при виготовленні панно, діти зустрічаються з необхідністю не тільки аналізувати ескіз і планувати послідовність дій, але і контролювати себе у процесі діяльності, співставляти свій результат зі зразком та досягненнями товаришів.
Праця по виготовленню панно із соломки може бути індивідуальна і колективна. Колективна приносить вихованцям гуртка велику радість своєю злагодженістю, чіткою організованістю. У дітей спостерігається прагнення надати один одному допомогу, у них розвивається зацікавленість у позитивному результаті спільної праці. На мою думку, бажано використовувати різноманітні види колективної праці дітей для формування у них умінь планувати свою діяльність з урахуванням спільної мети, розподіляти функції. Великий вплив колективна праця здійснює на формування у гуртківців дружніх, доброзичливих відносин, взаємодопомоги, товариства.
Отже, при правильній організації виховного та освітнього процесу робота з соломкою стає ефективним засобом всестороннього розвитку гуртківців – членів дитячого творчого об’єднання.
Немає коментарів:
Дописати коментар