Організація роботи та керівництво дитячим творчим процесом


За час керівництва дитячим творчим обєднанням «Колосок» я дійшла висновку, що методика організації роботи дітей у гуртку художньої обробки соломки повинна будуватися на принципах дидактики: систематичності,  послідовності, доступності. Якість виготовлених панно залежить від:
1.   Належного методичного керівництва зі сторони керівника гуртка.
2. Рівня розумового розвитку дитини, розвитку уяви, пам'яті (уміння аналізувати ескіз, планувати етапи роботи, адекватно оцінювати результати своєї праці і т.д.).
3.  Ступеня сформованості у вихованців конкретних практичних навиків і вміння працювати із соломою та інструментами.
4.   Розвиток у дитини таких якостей, як наполегливість, цілеспрямованість, увага, старанність, цікавість, взаємодопомога та інше.
Дуже важливо, щоб на кожному етапі роботи гуртківці діяли активно, з настроєм. Для цього я обов’язково враховую їхні можливості на початковому рівні навчання, а також подальший їх розвиток, розширення і зміни в ході основного та вищого рівня навчання. Тому на початку роботи гуртка намагаюся з’ясувати, як діти ставляться до ручної праці взагалі, чи хочуть вони трудитися (адже робота над виготовленням навіть невеликої творчої роботи вимагає дуже багато зусиль та старанності), що вміють робити. Одночасно активізую цікавість вихованців до роботи з соломою, бажання працювати з нею. Необхідно мати на увазі, що цікавість дитини до даного виду ручної праці є основою формування позитивного відношення до неї.
Дуже подобається гуртківцям розглядати готові панно, виконанні їхніми ровесниками, – кожен хоче навчитися робити такі самі гарні речі, а якщо  трішечки пофантазувати, можна створити ще кращу картину. У моїх вихованців, які спостерігають, як працюють їхні ровесники, виникає бажання також зробити щось корисне для інших, принести людям радість своєю творчістю.
Гуртківці в процесі праці відчувають себе дорослими, і свідомість того, що вони працюють як дорослі, приносять радість, підтримує інтерес творчого процесу. Цьому сприяє і спільна робота декількох дітей над виготовленням одного панно або композиції.
Тут дуже важливо, щоб діти розуміли, що кінцевий результат залежить від роботи кожного. І якщо я, як керівник гуртка, покажу їм перевагу колективної праці, вихованці будуть з більшою цікавістю працювати спільно, розподіляти обов'язки між собою, поступатися товаришам заради успішного кінцевого результату.
З приходом нових гуртківців у наш творчий колектив, я   контролюю процес розподілу обов'язків між гуртківцями (особливо це стосується початкового рівня навчання). Щоб моя  думка не була нав'язана дітям, я також беру участь у процесі виготовлення панно і так само, як і всі учасники колективної праці, відповідаю за яку-небудь конкретну ділянку роботи. В такому випадку мої поради, як керівника дитячого колективу, не сприймаються як наказ, а спілкування стає безпосереднім і будується  на довірі. На етапі, коли у гуртківців уже з'являється деякий досвід роботи в колективі, я не беру практичної участі у виготовленні дитячих робіт, а тільки керую робочим процесом. В подальшому гуртківцям надається можливість самим розподіляти обов'язки між виконавцями творчих робіт.
В звичайних умовах організація роботи гуртка спрямована переважно на результат, а способи його досягнення залишаються поза увагою. Я вважаю, що така організація праці сповільнює формування у дітей стійких і ефективних трудових навичок та вмінь. У зв'язку з цим при виготовленні панно із соломи (як і взагалі при роботі з природнім матеріалом) дуже важливо правильно організувати не тільки другу (виконавчу), але і попередню (орієнтовну) частину роботи над панно чи композицією.
Уже на першому занятті я звертаю увагу вихованців на специфіку роботи з соломкою: наявність певного обладнання, використання інструментів та матеріалів.  Як керівник гуртка я відповідаю за естетичні та гігієнічні норми матеріалів, інструментів, з якими діти працюють, щоб вони були зручними в користуванні, відповідали не тільки віковим, але й індивідуальним можливостям дітей.
Я постійно і наполегливо наголошую гуртківцям, що робота над панно розпочинається з підготовки робочого місця. В процесі праці потрібно дотримуватись певних правил: на робочому столі повинен бути порядок, акуратно розміщена солома (за кольорами), інструменти, до підготовленого матеріалу необхідно відноситись економно, бережно, дотримуватись правил техніки безпеки під час проведення занять.
Під час виготовлення панно не варто без потреби опікати дітей. Необхідно привчати їх виконувати завдання самостійно, без навязування  моєї думки як керівника гуртка. Я глибоко переконана, що добрих результатів можна досягнути тільки в тому випадку, коли гуртківці будуть поставлені в такі умови, які вимагають самостійних роздумів, як слід зробити ту чи іншу деталь, пофантазувати. Ось чому з перших занять так важливо залучити гуртківців до аналізу майбутньої роботи. На цьому етапі роботи я використовую демонстрацію готових робіт, пояснення, запитання до дітей, відповіді на які допоможуть їм намітити та уточнити послідовність виготовлення творчих робіт.
В процесі роботи над виготовленням панно  я завжди памятаю про те, що оцінка дитячих робіт також є дієвим засобом виховання і навчання. Тому моя об'єктивність, похвала в оцінці досягнень кожного гуртківця набуває особливого значення.
Виходячи з власного практичного досвіду роботи, можу запропонувати загальну характерну схему послідовності роботи по виготовленню панно із соломки:
1.        Підготовка і аналіз ескізу панно.
2.    Встановлення поетапної послідовності його виготовлення і планування процесу роботи.
3.        Вибір способу зєднання частин панно.
4.    Підбір тканини для фону, матеріалів для естетичного оформлення, інструментів.
5.        Виготовлення деталей панно.
6.        Наклеювання готових деталей на підготовлену основу.
7.        Естетичне оформлення творчої роботи.
8.        Аналіз і оцінка готового виробу.
Запропонована послідовність роботи не є обов'язковою. Кожен керівник гуртка може знайти власні, більш вдалі педагогічні прийоми при аналізі ескізу панно та в процесі його виготовлення, щоб зацікавити гуртківців, підвищити їх розумову і, в першу чергу, творчу активність в процесі роботи над декоративно-ужитковими композиціями.




Створення затишного класу – запорука успішної творчої діяльності дитячого колективу.





Оздоблення деталей панно (квіток маку) червоним та чорним бісером.



Наклеювання готових елементів панно на основу.



Виготовлення творчих  робіт за індивідуальними завданнями.





Робота над виготовленням  деталей панно.




Прогладжування соломки та готових деталей.



Прогладжування соломки.




Вирізання готових елементів панно.




Разом з гуртківцями – на урочистостях з нагоди святкування Дня відкритих дверей РЦТДЮ.





















Немає коментарів:

Дописати коментар